Με την απόφαση 175625/2025 ορίζονται οι ειδικότερες διαδικασίες διασταύρωσης δεδομένων των μητρώων και οι αναγκαίες διαλειτουργικότητες για τον εντοπισμό των οχημάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 23 του ν.5113/2024, όροι και διαδικασία διαβίβασης των παραλείψεων συμμόρφωσης στην αρμόδια αρχή, διαδικασία επιβολής προστίμων, τύπος και τρόπος κοινοποίησης της πράξης επιβολής προστίμων και των διοικητικών κυρώσεων των παρ. 1 έως 3 του άρθρου 23 του ν.5113/2024 στους υπόχρεους ιδιοκτήτες ή κατόχους, διαδικασία υποβολής και εξέτασης ενστάσεων, χρόνος έναρξης και περιοδικότητα διενέργειας του ηλεκτρονικού διασταυρωτικού ελέγχου.
Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται τα ακόλουθα άρθρα:
- Άρθρο 2
Σκοπός και Πεδίο εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων του άρθρου 22 του ν. 5113/2024
1. Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των ειδικότερων διαδικασιών διασταύρωσης δεδομένων των μητρώων και των αναγκαίων διαλειτουργικοτήτων, για τον εντοπισμό των οχημάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 23 του ν. 5113/2024, των όρων και των διαδικασιών διαβίβασης των παραλείψεων συμμόρφωσης στην αρμόδια αρχή, της διαδικασίας επιβολής προστίμων, του τύπου και του τρόπου κοινοποίησης της διαπίστωσης της παράβασης του άρθρου 21 του ν. 5113/2024 και της επιβολής των διοικητικών κυρώσεων των παρ. 1 έως 3 του άρθρου 23 του ν. 5113/2024 στους υπόχρεους ιδιοκτήτες ή κατόχους, της διαδικασίας υποβολής και εξέτασης ενστάσεων, του χρόνου έναρξης και της περιοδικότητας διενέργειας του ηλεκτρονικού διασταυρωτικού ελέγχου.
2. Στο πεδίο εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας ανήκουν τα οχήματα που εμφανίζονται σε κίνηση στα Μητρώα Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
- Άρθρο 3
Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων
Στη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. σχεδιάζεται, αναπτύσσεται και λειτουργεί παραγωγικά το «Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων» για:
α) Την αποθήκευση των αναγκαίων δεδομένων που αντλούνται από τους αρμόδιους φορείς για τη διενέργεια των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας,
β) τη διενέργεια των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας,
γ) τη διάθεση των αποτελεσμάτων των διασταυρωτικών ελέγχων στους αρμόδιους φορείς, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 18 του ν. 5113/2024,
δ) την ανάρτηση και αποστολή ενημερώσεων στους υπόχρεους ιδιοκτήτες των οχημάτων, για παραλείψεις συμμόρφωσης,
ε) την ανάρτηση και κοινοποίηση των πράξεων επιβολής προστίμου και οφειλής τελών κυκλοφορίας στους υπόχρεους ιδιοκτήτες ή κατόχους των οχημάτων,
στ) την παροχή ενημέρωσης στους υπόχρεους ιδιοκτήτες ή τους κατόχους οχημάτων και δυνατότητας υποβολής και παρακολούθησης της διαδικασίας εξέτασης ενστάσεων,
ζ) τη διαχείριση των ενστάσεων από τους αρμόδιους φορείς.
- Άρθρο 4
Ειδικότερες διαδικασίες διασταύρωσης δεδομένων των μητρώων
1. Για τον εντοπισμό των οχημάτων, για τα οποία διαπιστώνονται παραβάσεις ως προς τις υποχρεώσεις του άρθρου 21 του ν. 5113/2024 (Α’ 96), διενεργούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.), του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έλεγχοι με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων που αφορούν στα οχήματα και στα σχετιζόμενα με αυτά πρόσωπα, τα οποία αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας ή διαβιβάζονται σε ηλεκτρονικά αρχεία με ασφαλή διαδικασία, τηρουμένων όλων των αναγκαίων τεχνικών και οργανωτικών μέτρων, από τις βάσεις δεδομένων της παρ. 1 του άρθρου 18 του ιδίου νόμου.
2. Οι διασταυρωτικοί έλεγχοι εκτελούνται στο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων.
3. Στα δεδομένα που λαμβάνονται από τους φορείς για τη διενέργεια των διασταυρωτικών ελέγχων της προηγούμενης παραγράφου, κυρίως σε αυτά που χρησιμοποιούνται για την ταυτοποίηση οχημάτων, γίνεται επεξεργασία καθαρισμού, τυποποίησης και ομογενοποίησης τους, όπως: α) Μετατροπή στοιχείων σε κοινή μορφοποίηση, β) Απαλοιφή μη έγκυρων τιμών, γ) Αφαίρεση ειδικών χαρακτήρων και περιττών κενών χαρακτήρων, δ) Αντιστοίχιση χαρακτήρων ελληνικού και λατινικού αλφαβήτου.
4. Η ταυτοποίηση των οχημάτων μεταξύ των ηλεκτρονικών αρχείων της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 5113/2024, διενεργείται με βάση τον αριθμό πλαισίου, τον αριθμό κυκλοφορίας, τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος και στοιχεία ιδιοκτησίας, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και την εγκυρότητα των πληροφοριών σε κάθε αρχείο.
5. Η ηλεκτρονική διασταύρωση της παρ. 1 διενεργείται επί των δεδομένων των ηλεκτρονικών αρχείων της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 5113/2024 με βάση τα κριτήρια που προσδιορίζονται στα άρθρα 5-7 της παρούσας, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα και την εγκυρότητα των πληροφοριών σε κάθε αρχείο.
6. Οχήματα που εμφανίζονται με διαφορετικές ενδείξεις ως προς την κυκλοφορία, την ακινησία ή τη διαγραφή τους στα επιμέρους μητρώα, δύναται να εξετάζονται για επιβολή προστίμων, κατόπιν διερεύνησης και ελέγχου της ορθότητας των ενδείξεων από τον αρμόδιο για την παράβαση φορέα.
- Άρθρο 5
Κριτήρια εντοπισμού οχημάτων για τα οποία διαπιστώνονται παραβάσεις ως προς την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας
1. Για τα οχήματα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας και είναι υπόχρεα καταβολής τελών κυκλοφορίας, παράβαση θεωρείται η μη εξόφληση των αναλογούντων Τελών Κυκλοφορίας για οποιοδήποτε από τα τελευταία πέντε (5) έτη πλέον του έτους διασταύρωσης.
2. Στην περίπτωση που τα αναλογούντα τέλη κυκλοφορίας ενός ή περισσοτέρων ετών έχουν βεβαιωθεί, δεν διαπιστώνεται παράβαση ως προς την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας για τα έτη αυτά.
- Άρθρο 6
Κριτήρια εντοπισμού οχημάτων για τα οποία διαπιστώνονται παραβάσεις ως προς την υποχρέωση ασφάλισης
Για τα οχήματα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας και είναι υπόχρεα ασφάλισης, παράβαση θεωρείται η μη ύπαρξη ενεργού ασφαλιστηρίου συμβολαίου εντός του τελευταίου εξαμήνου μέχρι την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου, ενώ το όχημα ήταν σε κίνηση.
- Άρθρο 7
Κριτήρια εντοπισμού οχημάτων για τα οποία διαπιστώνονται παραβάσεις ως προς την υποχρέωση διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ
1. Για τα οχήματα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διασταυρωτικών ελέγχων της παρούσας και είναι υπόχρεα διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου σε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.), παράβαση θεωρείται η μη ύπαρξη στα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου που να έχει εκδοθεί μετά τη διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου στο όχημα ή μετά την αναγνώριση ξένου πιστοποιητικού και στο οποίο αναγράφεται ως αποτέλεσμα τεχνικού ελέγχου:
α) “Επιτυχής” με ημερομηνία επόμενου ελέγχου πλέον της μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου ή
β) “Δευτερεύουσες Ελλείψεις” με ημερομηνία επόμενου ελέγχου πλέον της μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου ή
γ) “Σοβαρές ελλείψεις” με ημερομηνία επόμενου ελέγχου πλέον της ημερομηνίας αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου ή
δ) “Επικίνδυνες Ελλείψεις” χωρίς ημερομηνία επόμενου ελέγχου, δεδομένου ότι το όχημα απαγορεύεται να κυκλοφορεί έως την αποκατάσταση των ελλείψεων.
2. Η μη ύπαρξη Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου ως άνω, δε θεωρείται παράβαση:
α) Για τα οχήματα που ακόμη δεν έχουν καταστεί χρονικά υπόχρεα για περιοδικό τεχνικό έλεγχο, ήτοι:
αα) Για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν πρώτη φορά στη χώρα μας ως καινούργια και η ημερομηνία χορήγησης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας είναι:
i) πλέον των τεσσάρων ετών και μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου, για τα οχήματα των κατηγοριών M1, N1, L3e, καθώς και L4e, L5e και L7e με κινητήρα καύσης κυβισμού άνω των 125cc.
ii) πλέον του ενός έτους και μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου, για τα οχήματα της κατηγορίας Μ1 που χρησιμοποιούνται ως ταξί ή ασθενοφόρα και τα οχήματα των κατηγοριών M2, M3, N2, N3, O3, O4 και τα τουριστικά τρένα.
αβ) Για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν πρώτη φορά στη χώρα μας ως μεταχειρισμένα και η ημερομηνία χορήγησης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας διεθνώς είναι:
i) πλέον των τεσσάρων ετών και μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου, για τα οχήματα των κατηγοριών M1, N1, L3e, καθώς και L4e, L5e και L7e με κινητήρα καύσης κυβισμού άνω των 125cc.
ii) πλέον του ενός έτους και μίας εβδομάδας πριν από την ημερομηνία αναφοράς του διασταυρωτικού ελέγχου, για τα οχήματα της κατηγορίας Μ1 που χρησιμοποιούνται ως ταξί ή ασθενοφόρα και τα οχήματα των κατηγοριών M2, M3, N2, N3, O3, O4 και τα τουριστικά τρένα.
β) Για τα οχήματα των οποίων έχει παραταθεί η ημερομηνία υποχρέωσής τους για τεχνικό έλεγχο με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή της Περιφέρειας ή από τις ισχύουσες διατάξεις προκύπτει η εξαίρεσή τους από την υποχρέωση τεχνικού ελέγχου. Στις ανωτέρω αποφάσεις, στις οποίες προσδιορίζεται γεωγραφική περιοχή εφαρμογής της παράτασης ή εξαίρεσης, κατά τον διασταυρωτικό έλεγχο της παρούσας εξετάζεται η διεύθυνση/έδρα του οχήματος που περιλαμβάνεται στα δεδομένα του Μητρώου Οχημάτων που διαβιβάζονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
- Άρθρο 8
Ειδοποίηση υπόχρεων κατόχων οχημάτων για τη διαπίστωση παραλείψεων συμμόρφωσης
1. Ειδοποιήσεις περί διαπίστωσης παραλείψεων συμμόρφωσης που επισύρουν τις προβλεπόμενες κυρώσεις, κατά τη διενέργεια διασταυρωτικών ελέγχων σύμφωνα με το άρθρο 4, δύνανται να αποστέλλονται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στους υπόχρεους κατόχους των οχημάτων, πριν την έκδοση των πράξεων επιβολής προστίμου και οφειλής τελών κυκλοφορίας.
2. Η ειδοποίηση γίνεται με ανάρτηση στο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων και αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή SMS, με αξιοποίηση των δηλωμένων στοιχείων επικοινωνίας στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) του άρθρου 17 του ν. 4704/2020 (Α’ 133). Εναλλακτικά, αν δεν είναι διαθέσιμα τα απαιτούμενα στοιχεία επικοινωνίας στο ΕΜΕπ, διενεργείται αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη δηλωθείσα στην Α.Α.Δ.Ε. διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Εφόσον δεν είναι αυτό δυνατό, γίνεται αποστολή εγγράφου με αξιοποίηση των δηλωμένων στοιχείων επικοινωνίας στο ΕΜΕπ ή των στοιχείων Μητρώου και Επικοινωνίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) του άρθρου 10 του ν. 5104/2024 (Α’ 58). Η ειδοποίηση δύναται να αποστέλλεται στον κάτοχο και με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο.
3. Ο διασταυρωτικός έλεγχος σύμφωνα με το άρθρο 4 της παρούσας δύναται να επαναλαμβάνεται πριν την έκδοση και κοινοποίηση πράξεων επιβολής προστίμου και οφειλής τελών κυκλοφορίας, με ημερομηνία αναφοράς ελέγχου κατ’ ελάχιστο δεκαπέντε (15) ημέρες μετά την αποστολή των ειδοποιήσεων της παρ. 1.
- Άρθρο 10
Διαδικασία επιβολής προστίμων, καθορισμός ύψους προστίμων και λοιπών επιβαρύνσεων
1. Η πράξη επιβολής προστίμου και η οφειλή τελών κυκλοφορίας εκδίδεται για τους υπόχρεους κατόχους ή ιδιοκτήτες οχημάτων με έγκυρο ΑΦΜ, ως εξής:
α) Για ανασφάλιστο όχημα: Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση ως προς την υποχρέωση ασφάλισης, σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 5 του π.δ. 237/1986 (Α’ 110), επιβάλλεται από τη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, πεντακοσίων (500) ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για τα δίκυκλα το οποίο αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού. Για την επιβολή των προστίμων του πρώτου εδαφίου οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε. δύνανται να έχουν πρόσβαση σε εφαρμογές της Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. και να λαμβάνουν μέσω διαλειτουργικότητας κάθε αναγκαίο στοιχείο και πληροφορία για τους σκοπούς της παρούσας από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Α.Α.Δ.Ε., το Επικουρικό Κεφάλαιο, καθώς και από κάθε άλλο αρμόδιο φορέα, κατά παρέκκλιση των γενικών και ειδικών διατάξεων, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων περί απορρήτου.
β) Για μη καταβολή τελών κυκλοφορίας: Σε περίπτωση που διαπιστωθεί για το όχημα οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός (1) τουλάχιστον έτους σύμφωνα με το άρθρο 5, τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου της υποπαρ. Ε.7. του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222) (νυν παρ. 3 άρθρο 60 ν. 5177/2025) καταλογίζονται από την Α.Α.Δ.Ε. στο σύνολό τους ανά έτος.
γ) Για μη διενέργεια τεχνικού ελέγχου σε ΚΤΕΟ: Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί σύμφωνα με το άρθρο 7 σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο σε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων, επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το πρόστιμο που προβλέπεται στην παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 5209/2025 «Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 100), ανάλογα της κατηγορίας του οχήματος, το οποίο αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού.
2. Δεν εκδίδεται πράξη επιβολής προστίμου και οφειλής τελών κυκλοφορίας στην περίπτωση που ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος ή όλοι οι υπόχρεοι συνιδιοκτήτες είναι θανόντες ή νομικά πρόσωπα με διακοπή εργασιών.
3. Τα πρόστιμα των παρ. 1α και 1γ του άρθρου 23 του ν. 5113/2024 επιβαρύνονται με ψηφιακό τέλος συναλλαγής 2,4% σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 5177/2025.
- Άρθρο 13
Βεβαίωση προστίμων και οφειλών τελών κυκλοφορίας
1. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας εξέτασης ενστάσεων του άρθρου 12, τα πρόστιμα για μη συμμόρφωση ως προς την ασφάλιση και τη διενέργεια τεχνικού ελέγχου σε ΚΤΕΟ, καθώς και τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου, για τα οποία δεν υποβλήθηκε εμπρόθεσμα ένσταση ή αυτή απορρίφθηκε, βεβαιώνονται υπέρ του Δημοσίου από τις αρμόδιες αρχές επιβολής των εν λόγω πρόστιμων και των οφειλών τελών κυκλοφορίας. Η διαδικασία βεβαίωσης των οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας μετά του προστίμου διενεργείται κεντρικά από τη ΓΔΗΛΕΔ της Α.Α.Δ.Ε.
2. Η βεβαίωση των προστίμων και των οφειλών τελών κυκλοφορίας κοινοποιείται στον υπόχρεο ιδιοκτήτη ή κάτοχο και σε περίπτωση συνιδιοκτητών σε κάθε υπόχρεο συνιδιοκτήτη μέσω της εφαρμογής e-Κοινοποίηση της Α.Α.Δ.Ε., ενώ ταυτόχρονα αποστέλλεται ενημερωτικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη δηλωθείσα στην Α.Α.Δ.Ε. ηλεκτρονική διεύθυνση και κοινοποιείται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (άρθρο 4 ν. 4978/2022, Α’ 190).
3. Η πληροφορία για τις ταυτότητες οφειλής των βεβαιωμένων προστίμων και τελών κυκλοφορίας τηρείται και στο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων και εμφανίζεται στους υπόχρεους, κατόπιν αυθεντικοποίησής τους.
4. Μετά τη βεβαίωση του παρόντος, αιτήματα για τη διαγραφή βεβαιωμένων τελών κυκλοφορίας ή/και προστίμων ή την επιστροφή αυτών, υποβάλλονται στις αρμόδιες βεβαιούσες αρχές. Ως προς τα τέλη κυκλοφορίας το αίτημα διαγραφής/επιστροφής υποβάλλεται μέσω της εφαρμογής της Α.Α.Δ.Ε. «Τα αιτήματά μου».
Πηγή : e-forologia.gr